Безпека в інтернеті
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ
Дотримуйтеся цих правил самі й розкажіть здобувачам освіти:
- Переконайтеся, що всі пристрої надійно захищені (паролями) і заблоковані тоді, коли ви ними не користуєтесь. Якщо вам потрібно вийти з класу, заблокуйте всі пристрої, які використовували, або завершіть сеанс роботи чи вийдіть з облікового запису. Встановіть на всіх пристроях ліцензійну антивірусну програму та стежте за тим, щоби вона регулярно оновлювалася.
- Встановіть правила в закладі, де й коли можна користуватися мобільними пристроями. А також правила, що здобувачів освіти можна фотографувати лише після отримання згоди батьків / опікунів / їх самих на це. Ці правила мають бути закріплені в політиці закладу щодо онлайн-безпеки. Така політика має встановлювати ще й порядок реагування на інциденти, пов’язані з безпекою дітей, зокрема, у цифровому середовищі. Так, у закладі може бути призначений спеціальний координатор для обліку та реєстрації порушень та інцидентів, пов’язаних з онлайн-безпекою, задля формування цілісного уявлення про наявні проблеми та тенденції, що вимагають уваги.
- Забезпечте фільтрацію й моніторинг даних, які передаються через ліцейну мережу, встановивши необхідні програми. Допомогти їх встановити можуть інтернет-провайдери. Здобувачі освіти не повинні отримувати доступу до шкідливого або неприйнятного контенту через ліцейну мережу. Такі системи фільтрації та контролю контенту допомагають звести до мінімуму передавання неприйнятного (наприклад, насильницького чи порнографічного) контенту . А системи фільтрації даних допомагають відстежувати, хто, що, коли й на якому пристрої завантажує. Такий механізм є одним зі способів запобігання кібербулінгу.
- Пам’ятайте, що ваші дії та слова в інтернеті можуть вплинути на вашу онлайн-репутацію, а також на репутацію навчального закладу. Ви як користувач/-ка інтернету залишаєте свій цифровий слід – адже різні сайти, соціальні мережі, платформи, відповідно до своїх політик, збирають дані про вашу онлайн-активність. Перевіряйте інформацію, яку поширюєте в соціальних мережах. Перед тим як опублікувати інформацію, подумайте, хто може її побачити. Розповідайте дітям про важливість онлайн-репутації та як правильно її формувати.
- Слідкуйте за своєю професійною комунікацією. У деяких випадках кодекс ділової етики, якщо він погоджений у закладі освіти, може передбачати заборону на контакти зі здобувачами на платформах, які не мають стосунку до ліцею. Наприклад, у месенджерах чи соцмережах. Також рекомендується встановити чіткі правила – як для працівників, так і для здобувачів освіти – щодо проведення відеоконференцій чи занять у віддаленому режимі. Наприклад, правила, який вигляд має мати місце для проведення уроків, наявність фото профіля тощо.
- Сприяйте формуванню цифрових навичок та цифрової грамотності дітей. Говоріть із ними про це на уроках. Намагайтеся включити до навчальних планів аспекти цифрової грамотності. Проводьте заходи в ліцеї про онлайн-безпеку дітей. Водночас, показуйте високий рівень власної цифрової компетентності. І не забувайте проводити регулярну перевірку всіх заходів на дотримання онлайн-безпеки дітей та її можливого удосконалення.
- Навчайтеся нового та постійно покращуйте навички цифрової грамотності. Будьте в курсі того, які ризики на дітей можуть чекати в інтернеті, як діти проводять свій час у мережах. Це допоможе вам краще зрозуміти дітей та встановити з ними довірливі взаємини швидше й легше.
Інструкція
для здобувачів освіти та батьків
з безпеки в мережі Інтернет
Правила для здобувачів освіти з безпеки в мережі Інтернет:
1. Не рекомендується розміщення особистої інформації в Інтернет мережі. Особиста інформація: номер вашого мобільного телефону, адреса електронної пошти, домашня адреса і ваші фотографії, фотографії членів вашої родини або друзів.
2. Якщо ви викладете фото або відео в Інтернеті - будь-хто може подивитися їх.
4. Не можна відкривати файли, отримані від невідомих Вам людей. Ви ж не знаєте, що в дійсності містять ці файли - в них можуть знаходитися віруси або фото / відео з «агресивним» вмістом.
5. Ніколи не додавайте незнайомих вам людей у свій список контактів в IM (ICQ, MSN Messenger і т.д.).
6. Не забувайте, що віртуальні друзі і знайомі можуть бути не тими насправді, за кого себе видають.
7. Якщо біля вас або поблизу з вами немає родичів, ніколи не зустрічайтеся в реальності з людьми, з якими ви познайомилися в Інтернет мережі. Якщо ваш віртуальний друг насправді той, за кого себе видає, він з розумінням поставиться до вашої турботи про власну безпеку!
8. У будь-який час можна розповісти дорослим, якщо вас хтось образив.
Рекомендації для батьків щодо безпеки дітей у мережі Інтернет:
1. Відвідуйте мережу разом з дітьми та закликайте дітей розповідати про свій досвід користування Інтернетом.
2. Привчіть дитину розповідати вам про все, що їх турбує в Інтернеті.
3. Якщо діти спілкуються в чатах, використовують програми миттєвого обміну повідомленнями, грають в он-лайн ігри чи використовують інші програми, що потребують реєстраційного імені, допоможіть дитині вибрати програму і переконайтесь, що вони не містять ніякої особової інформації.
4. Наполягайте на тому, щоб діти ніколи не надавали свою адресу, номер телефону або іншу особисту інформацію незнайомим людям.
5. Поясніть дітям, що різниця між правильним та неправильним однакова: як в Інтернеті, так і в реальному житті.
6. Навчіть дітей поважати інших в Інтернеті. Переконайтесь, що вони знають про те, що правила гарної поведінки діють всюди - навіть у віртуальному світі.
7. Наполягайте на тому, щоб діти поважали власність інших в Інтернеті. Поясніть, що незаконне копіювання чужої роботи - музики, комп’ютерних ігор та інших програм є крадіжкою.
.8. Поясніть дітям, що їм не варто зустрічатися з людьми, з якими вони познайомилися в Інтернеті. Поясніть, що ці люди насправді можуть бути не тими за кого вони себе видають.
9. Поясніть дітям, що не все, що вони бачать в Інтернеті чи про що читають – є правдою. Привчіть їх запитувати у вас, якщо вони в чомусь не впевнені.
10. Контролюйте роботу дітей в Інтернеті за допомогою сучасних програм. Вони допоможуть відфільтровувати шкідливий вміст, визначити, на які сайти дитина заходить та що вона на них робить.